MELDPROCES VOOR ONRECHTMATIGE INHOUD

INFORMATIE EN MELDINGEN OVEREENKOMSTIG VERORDENING (EU) 2022/2065 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN 19 OKTOBER 2022 (WET DIGITALE DIENSTEN)

Als hostingdienstverlener zijn wij overeenkomstig artikel 16 van de Digital Services Act (hierna: DSA) verplicht procedures in te richten waarmee personen of instanties (hierna ‘gebruikers’) ons kunnen melden dat er onrechtmatige inhoud aanwezig is die naar hun mening in de EU of een EU-land onrechtmatig is en die op onze systemen is opgeslagen.

Contactgegevens voor autoriteiten en gebruikers:

De contactmogelijkheden voor klachten en algemene vragen vind je hier: https://www.ruilwoning.nl/colofon

Informatie over beperkingen voor het gebruik van onze diensten in onze algemene voorwaarden:

Informatie over beperkingen voor het gebruik van onze diensten volgens Art. 14 DSA is te vinden in onze Algemene voorwaarden.

Informatie over de moderatie van gemelde gebruikersinhoud:

Als verwerker zijn wij niet bevoegd en niet verplicht om de door onze klanten aan onze systemen doorgegeven of op onze systemen opgeslagen informatie te monitoren of actief te onderzoeken op omstandigheden die op een onrechtmatige activiteit wijzen.

Bij meldingen van vermeende rechtsinbreuken zullen we meldingen van onrechtmatige inhoud in de regel eerst onverwijld doorsturen naar onze klanten. We vragen onze klanten om een onmiddellijke beoordeling en, indien nodig, verwijdering van de gemelde onrechtmatige inhoud of om een verklaring in de vorm van een tegenverklaring, doorgaans binnen een week. We zullen de identiteit van de meldende gebruiker uitsluitend aan onze klant meedelen als dit absoluut noodzakelijk is voor de beoordeling van de gemelde rechtsinbreuk. Als we geen tijdige reactie van onze klant ontvangen, blokkeren we de inhoud automatisch en informeren we onze klant over de blokkering, tot het probleem door de klant is opgelost of onze klant een verklaring/tegenverklaring heeft ingediend. Toont onze klant in de verklaring/tegenverklaring aan dat de gewraakte inhoud niet onrechtmatig is, dan wordt de blokkering opgeheven. In uitzonderingsgevallen kunnen we – afhankelijk van de situatie – gemelde inhoud ook direct blokkeren en onze klanten vervolgens om een verklaring vragen. Ook in dat geval blijft de inhoud geblokkeerd totdat het probleem door de klant is opgelost of onze klant een verklaring/tegenverklaring heeft ingediend. Ook dan heffen we de blokkering op zodra onze klant aantoont dat de gemelde inhoud niet onrechtmatig is of wij na de verklaring/tegenverklaring van onze klant tot dat oordeel komen. Meldingen van onrechtmatige inhoud, reacties van klanten en bevelen van autoriteiten worden in de regel door mensen beoordeeld.

Worden er gegevens gemeld die het vermoeden rechtvaardigen dat een strafbaar feit is gepleegd, wordt gepleegd of zou kunnen worden gepleegd en dat een gevaar vormt voor het leven of de veiligheid van een of meer personen, dan blokkeren we de gemelde inhoud eerst, delen we de blokkering mee aan onze klant en informeren we onverwijld de bevoegde opsporings- of justitiële autoriteiten over het vermoeden. We stellen deze autoriteiten alle relevante beschikbare informatie ter beschikking.

We informeren gebruikers over de door ons genomen maatregelen en over de mogelijke rechtsmiddelen (intern herzieningsproces, buitengerechtelijke geschilbeslechting, overige rechtsmiddelen) tegen onze beslissing, ook wanneer we eventueel geen actie ondernemen; in dat geval lichten we de beslissing toe.

Intern herzieningsproces, buitengerechtelijke geschilbeslechting en rechtsmiddelen tegen onze beslissing:

Als gebruikers het niet eens zijn met onze beslissing, kunnen ze daarover een klacht indienen. Om een klacht in te dienen, antwoorden gebruikers op de e-mail waarmee ze over onze beslissing zijn geïnformeerd. Deel waar mogelijk extra aspecten of geef aanvullende informatie. We beoordelen onze beslissing dan opnieuw en informeren de gebruiker over de uitkomst van de klacht.

Gebruikers kunnen zich ook wenden tot een buitengerechtelijke geschilbeslechtingsinstantie. Buitengerechtelijke geschilbeslechtingsinstanties zijn onafhankelijke organisaties die dankzij hun middelen en expertise in staat zijn om de hun voorgelegde geschillen objectief en neutraal te beoordelen. Elke lidstaat moet dergelijke instanties certificeren. Tot nu toe zijn er nog geen buitengerechtelijke geschilbeslechtingsinstanties gecertificeerd. Zodra daarover informatie beschikbaar is, werken we deze website bij.

Het staat je daarnaast vrij om te allen tijde civielrechtelijke en/of strafrechtelijke stappen te ondernemen, vorderingen bij de rechter in te stellen en de Bundesnetzagentur als toezichthouder over het incident te informeren.

Formulier voor het melden van onrechtmatige inhoud:

Het formulier om onrechtmatige inhoud op onze systemen te melden, vind je hieronder. Let erop dat we voor een correcte melding de volgende gegevens van jou als gebruiker nodig hebben:

  1. een voldoende gemotiveerde toelichting waarom je de betreffende informatie als onrechtmatige inhoud beschouwt;
  2. een duidelijke opgave van de exacte elektronische locatie van deze informatie, bijvoorbeeld de precieze URL of de precieze URL’s, of, voor zover nodig, verdere, gezien het soort inhoud en het concrete type hostingdienst, nuttige gegevens om de onrechtmatige inhoud te kunnen vinden;
  3. de naam en het e-mailadres van de meldende persoon of instantie, tenzij het gaat om informatie waarvan wordt aangenomen dat die betrekking heeft op een strafbaar feit in verband met seksueel misbruik of seksuele uitbuiting van kinderen, kinderpornografie, contact met kinderen voor seksuele doeleinden of poging/uitlokking/medeplichtigheid bij de hierboven genoemde strafbare feiten (strafbare feiten volgens de artikelen 3 tot en met 7 van Richtlijn 2011/93/EU (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DE/TXT/HTML/?uri=CELEX:32011L0093#d1e1035-1-1);
  4. een verklaring dat je te goeder trouw overtuigd bent dat de in de melding opgenomen gegevens en verklaringen juist en volledig zijn.

Als je vragen hebt over het bovenstaande formulier of over de andere bovenstaande punten, kun je ons ook per e-mail bereiken via het volgende e-mailadres: support@ruilwoning.nl